Webinarium z języków obcych Kompetencja interkulturowa a szkolne nauczanie języków obcych – cel (nie)osiągalny
„Kompetencja interkulturowa a szkolne nauczanie języków obcych – cel (nie)osiągalny” – to temat webinarium, w którym 27 marca i 3 kwietnia 2020r. uczestniczyli nauczyciele języków obcych. Seminarium odbyło się w ramach projektu Lubuska Szkoła Ćwiczeń w Żarach, której jednym z partnerów jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – organizator spotkania. Prowadzone było ono przez doktora filologii germańskiej tamtejszej uczelni, Sebastiana Chudaka.
Podczas spotkań uczestnicy webinarium (nauczyciele języków obcych ze szkół biorących udział w projekcie) rozważali i analizowali następujące zagadnienia:
- Czym jest sukces w nauce języka obcego?
- Jakie są składowe elementy kompetencji interkulturowej?
- Jaką rolę odgrywa komunikacja niewerbalna w kontekście polsko – niemieckim?
- Jak stymulować refleksję uczniów na temat ich własnego tła kulturowego i obcych kultur?
- Jak uświadamiać im złożoność zjawisk kulturowych?
- Jak kształtować postawę otwartości, ciekawości, tolerancji…?
Językowcy zastanawiali się nad ważnym punktem w nauczaniu języków obcych, jakim jest umiejętność prowadzenia efektywnej komunikacji w kontekstach wielokulturowych.
Udział w webinarium oraz wskazówki przekazane przez doktora Sebastiana Chudaka są inspiracją dla nauczycieli zarówno języka niemieckiego, jak i angielskiego, do prowadzenia interesujących zajęć z uczniami oraz rozwijania ich interkulturalnych kompetencji.
Dorota Góralczyk-Urban
nauczycielka języka niemieckiego