Lubuska Szkoła Ćwiczeń w Żarach Szansą na rozwój nauczycieli, studentów i uczniów.

Poprawa funkcjonowania systemu wspomagania szkół poprzez wdrożenie modelu szkoły ćwiczeń w SP5 w Żarach w województwie lubuskim w sieci z 9 szkołami we współpracy z partnerami w zakresie rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych.

Aktualności

Lubuska Szkoła Ćwiczeń w Żarach

Warsztaty dla nauczycieli Lubuskiej Szkoły Ćwiczeń

Warsztaty – informatyka

Tematyka warsztatów z zakresu informatyki (7-10 czerwca br.) obejmowała wiele zagadnień. Doświadczeni długim okresem nauczania zdalnego rozpoczęliśmy zajęcia od hasła e-learningu w szkole, czyli nauki online za pomocą wybranych aplikacji: Microsoft Teams, Zoom i Google Meet oraz platformy e-learningowej Moodle. Pracowaliśmy w wybranych środowiskach, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami.  Podczas pierwszego dnia warsztatów, do nauczania robotyki, zaproponowaliśmy zestawy klocków LEGO – zestaw edukacyjny WeDo 2.0, z którym jak się okazało nie tylko nasi uczniowie mają masę frajdy. Wtorkowe spotkanie to budowanie robotów za pomocą Lego Mindstorms EV3. Obejmowały one: instalowanie oprogramowania, zapoznanie z zestawem i jego funkcjami oraz obsługę aplikacji. Uczestnicy programowali roboty i modyfikowali ułożone algorytmy. Trzeci dzień to m.in. obsługa nowoczesnej pracowni informatycznej (tablica interaktywna, przenośny projektor, obsługa drukarek, skanerów, aparatu fotograficznego itp.) Tego dnia zaproponowaliśmy naukę programowania dla najmłodszych za pomocą gier edukacyjnych z interaktywnym kursem programowania Scottie Go! oraz tabletem z zainstalowaną aplikacją. Ostatni dzień warsztatów odbywał się pod hasłem Szkoła w chmurze – praca w na dysku Google (dokumenty, arkusz kalkulacyjny, prezentacja, aplikacja Keep, mapy). Tego dnia rozmawialiśmy też o innowacjach w informatyce – (m.in. bezprzewodowym przepływie informacji, komunikatorach, wykorzystaniu w pracy tablicy interaktywnej). Wisienką na torcie była prezentacja drukarki 3D, która znajduje się na wyposażeniu naszej pracowni. Uczestnicy warsztatów obserwowali powstające w komorze drukarki okręty (w końcu zbliżały się wielkimi krokami wakacje) czy z bardziej przyziemnych rzeczy: breloczki do kluczy.

To były bardzo sympatyczne, ciekawe i inspirujące spotkania, za które wszystkim obecnym dziękujemy.

Andrzej Siwik

Materiały do pobrania:

Warsztaty – języki obce

W dniach 7, 8, 14 i 15 czerwca odbyły się warsztaty językowe. Uczestniczyły w nich nauczycielki języka angielskiego i niemieckiego ze szkół partnerskich projektu. Tematyka warsztatów skupiała się głównie na sposobach urozmaicania lekcji językowych poprzez stosowanie ciekawych, nowatorskich metod pracy i zastosowaniu TIK. Prowadzące szkolenie (Dorota Góralczyk-Urban – nauczycielka j. niemieckiego i Jolanta Bujak – nauczycielka j. angielskiego) zaprezentowały pomysły wg scenariusza mgr Anny Basińskiej z UAM w Poznaniu. Były to praca metodą stacji oraz wykorzystanie platformy „Jamboard”. Poza tym koordynatorki spotkań przedstawiały swoje innowacyjne pomysły, jakimi są praca z Avatarem, z wykorzystaniem klocków LEGO, kart Multi Talk, metodą Lapbooka czy praca z filmem i piosenką. W ramach SIECI WSPÓŁPRACY nauczycielki wymieniły się doświadczeniami ze swojej pracy, przedstawiając wiele ciekawych, inspirujących pomysłów.

Jolanta Bujak

Materiały do pobrania – Pobierz

 

Warsztaty – przedmioty przyrodnicze

Warsztaty dla nauczycieli to kolejny etap realizowanego przez SP5 projektu Lubuska Szkoła Ćwiczeń, w którym udział bierze 9 szkół podstawowych. Zaprosiliśmy nauczycieli na czterodniowe warsztaty, których tematyka wynikała m.in. z diagnozy potrzeb przeprowadzonej w początkowym etapie realizacji projektu.

Obejmowały one zajęcia praktyczne, tj. wykonywanie doświadczeń chemicznych i fizycznych oraz wykorzystanie tablicy multimedialnej  i możliwości 3D w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Nauczyciele świetnie bawili się, wykonując ogródki w słoikach czy mydełka glicerynowe według własnego pomysłu.

Zaprezentowaliśmy pomoce naukowe do wykorzystania na lekcjach, które przede wszystkim zaciekawią uczniów i zachęcą ich do zgłębiania nowych zagadnień. Zaproponowaliśmy wykorzystanie nabytego doświadczenia z okresu nauki zdalnej i przeniesienie interesujących dla uczniów rozwiązań: tablice multimedialne czy tablety na lekcjach stacjonarnych.

Wykorzystując sprzyjające warunki atmosferyczne, zorganizowaliśmy obserwację częściowego zaćmienia Słońca, które miało miejsce 10 czerwca.

Nauczyciele w przyjaznej atmosferze współpracy dzielili się własnymi przemyśleniami, trudnościami i doświadczeniem.

Joanna Bogdanowicz

Materiały do pobrania – Pobierz

 

Warsztaty – matematyka

W dniach 7 – 10 czerwca w ramach LSĆ odbyły się w Szkole Podstawowej nr 5 warsztaty przedmiotowe między innymi z matematyki. W poniedziałek poznawaliśmy ciekawe strony internetowe, które wykorzystujemy, by rozwijać matematyczną wyobraźnię i doskonalić umiejętności naszych uczniów. Nie zapomnieliśmy też o GeoGebrze, którą zajmowaliśmy się wcześniej podczas projektowych seminariów. We wtorek wszyscy obecni nauczyciele wytrwale i z cierpliwością składali matematyczne origami oraz tworzyli bryły platońskie z uzdą. Trzeciego dnia naszych warsztatów gościliśmy koleżanki ze szkoły w Trzebielu, które zaproponowały nam ciekawe pomysły na lekcje matematyki. Tego dnia poczuliśmy się jak nasi uczniowie. Świetnie bawiliśmy się wykonując nietypowe zadania. Rywalizowaliśmy i współpracowaliśmy z wielką ochotą. Środę zakończyliśmy jako „programiści”. Zbudowaliśmy pojazdy z klocków LEGO, zaprogramowaliśmy ich ruch i obliczaliśmy prędkość z jaką się poruszały. Czwartek, ostatni dzień warsztatów, przeznaczyliśmy na gry logiczne i strategiczne oraz układanki i zabawy matematyczne, które uczą matematyki w niestandardowy sposób. Nasze spotkania przebiegły w serdecznej, miłej i twórczej atmosferze. Było wiele dobrej zabawy, nauki i wymiany doświadczeń. Rozstaliśmy się czwartego dnia warsztatów już nie tylko jako nauczyciele matematyki, ale również dobrzy znajomi. Teraz jesteśmy pewni, że możemy na sobie polegać i korzystać z dydaktycznego dorobku każdego z nas. Jesteśmy przecież jedną nauczycielską matematyczną rodziną.

Danuta Paciorek i Iwona Walkowiak

Materiały do pobrania – Pobierz